⚠️ هشدار ایمنی: حتما قبل از انجام تست از دستکش ایمنی و رعایت نکات برق‌کشی استفاده کنید. در صورت نداشتن تخصص، انجام این کار توسط تعمیرکار توصیه می‌شود.

https://farsnews.ir/CompaniesNews_Economy/1649840405000593736/%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1-%D8%A2%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-4-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%B1-%D8%A2%D8%A8%DB%8C

مراحل تست:

  1. قطع برق کولر از کنتور یا کلید اصلی

  2. خارج کردن سیم‌های موتور از ترمینال برق کولر

  3. استفاده از یک کابل برق سالم (کابل دوشاخه) با سر لخت‌شده برای اتصال مستقیم به برق شهری

  4. اتصال:

    • اگر موتور دو دور (دور تند و کند) دارد، سیم مشترک (مشکی) را به نول

    • و یکی از سیم‌های دور کند (آبی) یا دور تند (قرمز) را به فاز وصل کنید.

  5. دوشاخه را به برق بزنید.

    • اگر موتور چرخید → سالم است.

    • اگر صدای نویز، لرزش یا بوی سوختگی داشت → موتور مشکل دارد.

نکته:

  • خازن موتور نیز باید چک شود. در برخی مدل‌ها خرابی خازن باعث عدم راه‌اندازی موتور می‌شود.